Bydgoszcz, 10 maja 2024 r.
Emeryci, renciści, a także inne osoby, które pobierają świadczenia z ZUS-u, powinny pamiętać o tym, aby z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować Zakład o zmianie adresu lub konta bankowego.
Niedopełnienie tej formalności może mieć wpływ na wypłatę emerytury czy renty, która może zostać zwrócona do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli adres jest nieaktualny, to korespondencja może trafić też w niepowołane ręce i posłużyć np. do kradzieży danych osobowych — informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Dlatego warto zawczasu zapobiegać takim sytuacjom i na bieżąco informować ZUS o zmianie miejsca zamieszkania i konta bankowego. Przekazanie pieniędzy pod nieaktualny adres, czy na nieistniejący już numer rachunku powoduje, że emerytura, czy renta zostaje zwrócona do ZUS-u, a senior będzie musiał dłużej czekać na przekaz z poczty lub przelew bankowy. Aby nie narazić się na dłuższe oczekiwanie na wypłatę emerytury czy renty, każdą zmianę adresu lub konta bankowego, na które ma być przekazywane świadczenie, należy zgłosić do Zakładu najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem płatności swojego świadczenia -wyjaśnia rzeczniczka.
Jak dokonać zmiany danych
Osoby mieszkające w Polsce zmianę danych adresowych, osobowych lub rachunku bankowego mogą dokonać na druku EZP. Formularz można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać pocztą lub przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim