Konferencja Regionalna Szkół SUS -Włocławek 10.11. 2006
dyrektor i zastępca rzecznika SUS wziął udział w konferencji regionalnej we Włocławku, gdzie odbyło się szkolenie w zakresie UCZENIA i OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO oraz zawiażanie sieci szkół wokół rozwiązywania wspólnych problemów (agresaja, obowiązki uczniów, współudział rodziców, itp), dyskusje, dzielennie się wiedza, doswiadczeniem i problemami z partnerskimi szkołami w SUS
SZKOŁA UCZĄCA SIĘ
Szkoła Podstawowa w Czernikowie w programie SUS!
Celem programu SUS jest:
zbudowanie sieci współpracujących ze sobą szkół, które razem stworzą system zapewniania dobrej praktyki szkolnej,
dobrowolne przyjęcie w szkole specjalnych procedur kontroli własnej pracy i współdziałania,
współpraca z innymi szkołami w formie wspólnej refleksji i „koleżeńskiej krytyki”,
dzielenie się doświadczeniami.
Podstawą działania szkół należących do klubu SUS jest:
► współpraca w zespołach nauczycielskich,
► określanie celów edukacyjnych i wychowawczych w sposób pozwalający na kontrolę stopnia ich realizacji,
► rzetelne monitorowanie efektów swojej pracy, refleksja nad stosowaną praktyką dydaktyczną, wychowawczą i organizacyjną,
► tworzenie kultury szkolnej opartej na współpracy nauczycieli, rodziców i uczniów
► wymiana tworzonych materiałów oraz otwarta dyskusja na d napotykanymi problemami.
Szkoły Uczące Się starają się, aby uczniowie wierzyli we własne siły, zdobywali rzetelną wiedzę i ważne umiejętności, nauczyciele pracowali nad tym, aby coraz lepiej uczyć i wychowywać, rodzice uczestniczyli w życiu szkoły i wspierali jej działania. Chcą, aby szkoła była coraz lepsza.
Program prowadzony jest we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, wykorzystywane są w nim doświadczenia programu Komisji Europejskiej, programu TERM, europejskich i amerykańskich systemów zapewnienia jakości i akredytacji szkół. Centrum Edukacji Europejskiej współpracuje z dwoma amerykańskimi uniwersytetami. W klubie SUS działa obecnie ponad 200 szkół.
Nauczyciele z naszej szkoły: Dariusz Chrobak, Piotr Buczyński, Grażyna Kasprowicz i Dariusz Janiszewski uczestniczyli w dniach 24-26 października w I szkoleniu liderów badania jakości pracy szkoły w Miętnem k/Warszawy. Poznawali zasady diagnozowania szkół i narzędzia diagnostyczne temu służące. Następnie P. Buczyński i D. Janiszewski diagnozowali zaprzyjaźnioną szkołę – Gimnazjum nr 12 w Poznaniu. W tym samym czasie w naszej szkole gościliśmy nauczycieli ze szkoły w Kościelcu gm. Pakość, którzy będą tworzyć raport o naszej szkole. Kolejnym etapem pracy było wprowadzenie wyników ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli oraz danych z kwestionariusza wywiadu z dyrektorem szkoły, SU i RR do komputera.
W czasie II szkolenia (20-21 listopada – Poznań) diagności P. Buczyński i D. Janiszewski analizowali wyniki ankiet oraz rozpoczęli tworzenie raportu o stanie szkoły.
Czeka nas jeszcze bardzo dużo wysiłku, ale wierzymy, że poznanie mocnych i słabych stron naszej placówki pozwoli nam w przyszłości stworzyć nowe standardy działań, prowadzące do poprawy jakości pracy szkoły i przyniesie wymierne korzyści wszystkim tym, którym zależy na dobru dzieci.