Informacje ogólne
Przedszkole Publiczne w Czernikowie jako placówka istnieje i działa od lat przedwojennych. Mieści się przy ulicy Gimnazjalnej 1. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Czernikowo. Przedszkole działa w godz. 6.00 do 17.00. Obejmuje opieką dzieci w wieku 3-6 lat. Dzieci w czasie całodziennego pobytu w przedszkolu korzystają z 3 posiłków:
I śniadanie 8.30
II Obiad 11.30
III Podwieczorek 14.00
Dziecko w trakcie całego pobytu w przedszkolu poznaje zasady współpracy z rówieśnikami, uczy się aktywnymi metodami zdobywania wiedzy, umiejętności pozwalających na pokonywanie trudności, rozwiązywania problemów, podejmowania grupowych decyzji z zachowaniem obowiązujących norm.
Baza przedszkola
Budynek przedszkola jest ogrodzony. Znajdują się w nim dwie szatnie, pięć sal zajęć, dwie łazienki, sala do rytmiki, gabinet dyrektora i pomieszczenia gospodarcze.
Na terenie Przedszkola znajduje się również plac zabaw, gdzie w ramach zajęć rekreacyjnych dzieci mogą korzystać np. z piaskownicy, huśtawek czy zjeżdżalni.
Kadra pedagogiczna
Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu to wieloletni pracownicy z dużym doświadczeniem zawodowym. Kadra Pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje o specjalności potrzebnej do pracy z dziećmi w przedszkolu, systematycznie doskonaląca na specjalistycznych kursach i warsztatach szkoleniowych.
- mgr Małgorzata Marks – dyrektor; pedagogika wieku dziecięcego na UMK, studia podyplomowe z organizacji i zarządzania oświatą na WSB w Toruniu
- mgr Katarzyna Kańczewska – nauczyciel edukacji początkowej; studia podyplomowe z zarządzania oświatą; studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki na UMK
- mgr Anna Gąsiewicz – pedagogika wczesnoszkolna na UMK; studia podyplomowe z integracji sensorycznej - diagnozy i terapii dzieci
- mgr Anna Jabłońska – pedagogika szkolna z socjoterapią i terapia pedagogiczna na UMK
- mgr Daria Wesołowska – pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna na UKW w Bydgoszczy; pedagogika resocjalizacji i profilaktyka społeczna na UMK; studia podyplomowe z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnościami
- Karolina Grzybek – pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na UMK
- Kamila Rasztubowicz – pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na UMK; studia podyplomowe z języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; instruktor fitness
- mgr Marta Lipińska - pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na UMK; teologia na UMK; studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki na WSNOZ w Bydgoszczy
- mgr Justyna Wątrowska - pedagogika przedszkolna z elementami terapii dziecka na WSHE we Włocławku
- mgr Ewa Łopuszyńska - pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym; studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki
Na równi z nauczycielami o dobro dziecka troszczy się personel techniczny, który stara się aby dzieci w przedszkolu czuły się jak w domu.
Kucharki
Woźne
Specjaliści
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka to kompleksowe, intensywne i wyspecjalizowane działania mające na celu pobudzenie i stymulowanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów jego nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole. Jest to także prowadzenie działań przygotowujących rodzic,ów do postępowania z dzieckiem w sposób zgodny z opracowanym indywidualnym programem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także kształtowanie pozytywnych relacji między rodzicami i specjalistami uczestniczącymi w zajęciach WWR. Zakres WWR może dotyczyć :
- rozwoju motorycznego;
- rozwoju mowy i języka;
- stymulacji polisensorycznej;
- usprawniania funkcji wzrokowych i słuchowych;
- umiejętności funkcjonowania w środowisku;
- komunikacji z otoczeniem.
Pomoc udzielana we wczesnym dzieciństwie pozwala nie tylko skutecznie kompensować występujące u dziecka dysfunkcje i deficyty, ale także zapobiega pojawianiu się zaburzeń rozwoju o charakterze wtórnym.
Co zrobić, aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju ?
Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Gdzie można uzyskać taką opinię?
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest wydawana przez zespół orzekający działający w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
Należy udać się do poradni właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka, gdzie rodzic/ prawny opiekun składa wniosek o wydanie opinii.
Jeżeli do wydania opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka do wniosku należy dołączyć zaświadczenie wydane przez lekarza. Ponadto do wniosku można dołączyć opinię na temat funkcjonowania poznawczego i emocjonalno- społecznego dziecka opracowaną przez wychowawcę oddziału przedszkolnego.
Priorytetowymi zadaniami zespołu jest określenie kierunków harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny dziecka, opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu terapii oraz analizowanie skuteczności form pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie.
Wszelkie działania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju mają na celu podniesienie poziomu funkcjonowania dziecka oraz wspieranie rodziców w procesie opieki i wychowania.
Zespół WWR tworzą:
- mgr Daria Wesołowska - koordynator zespołu, pedagog
- mgr Wiesława Szychowska - logopeda
- mgr Agnieszka Pankowska - psycholog
Nasze Przedszkole zatrudnia również specjalistów i instruktorów do prowadzenia zajęć dodatkowych:
- mgr Wiesława Szychowska - logopedia, WWR
- mgr Alina Pejkowska - religia
- Kamila Rasztubowicz - język angielski
- mgr Daria Wesołowska - WWR
- mgr Agnieszka Pankowska - psycholog
- Emilia Kowalska - zajęcia fitness
Kalendarz imprez
Ramowy rozkład dnia
Zgodnie z zalecanymi warunkami realizacji podstawy programowej przebieg wychowania i kształcenia dzieci zawiera następujące propozycje zagospodarowania czasu przebywania dzieci w przedszkolu: 1/5 czasu przeznaczamy na zabawę, 1/5 na pobyt w ogrodzie przedszkolnym, 1/5 na zajęcia dydaktyczne, 2/5 na czas dowolnego zagospodarowania czasu przez nauczyciela (są to czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne).
6:00 - 8:30 Zabawy według pomysłów dzieci w kącikach tematycznych. Praca o charakterze obserwacyjnym, stymulująco-kompensacyjnym i wychowawczym. Porządkowanie sali. Przygotowanie do posiłku.
8:30 - 9:00 Śniadanie. Czynności samoobsługowe, doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku.
9:00 - 10:00 Zintegrowana działalność edukacyjna w oparciu o podstawę programową i przyjęty program wychowania przedszkolnego. Rozwijanie aktywności dziecka w różnych sferach.
10:00 - 10:30 Zabawa swobodna dzieci.
10:30 - 11:00 Pobyt na świeżym powietrzu, spacery, zajęcia ruchowe, obserwacje przyrodnicze.
11:00 - 11:40 Czynności organizacyjne i higieniczne przed posiłkiem.
11:45 - 12:00 Obiad. Utrwalanie właściwych zachowań w trakcie posiłku.
12:00 - 14:00 Zajęcia dodatkowe: religia, rytmika, logopedia, język angielski. Wspólna zabawa w wybranym kąciku zainteresowań. Prace praktyczne, gry logiczne, układanki dydaktyczne. Utrwalanie wiadomości.
14:00 - 14:15 Podwieczorek.
14:15 - 17:00 Zabawy swobodne, praca indywidualna z dzieckiem, utrwalanie wiadomości i umiejętności podczas gier i zabaw. Porządkowanie sali.
System nagród i kar
Nagrody:
- Cicha pochwała nauczyciela,
- Pochwała nauczyciela na forum grupy,
- Przydzielenie poza kolejnością preferowanej przez dziecko roli lub zadania (dyżury),
- Ustna pochwała do rodziców,
- Pochwała dyrektora przedszkola,
- Dyplom uznania,
- Upominek rzeczowy
Stosowane konsekwencje:
- Cicha nagana,
- Nagana udzielona na forum grupy,
- Pozbawienie uwagi nauczyciela,
- Odsunięcie od zabawy w sali lub poza salą,
- Zabranie dziecku roli, którą obecnie wykonuje (np. dyżurnego),
- Ustna nagana do rodziców,
- Naprawienie wyrządzonej krzywdy (własnoręcznie wykonany w domu upominek dla kolegi lub nauczyciela, któremu dziecko wyrządziło przykrość).